Affiliate marketing je partnerský marketing – len o tom neviete

Affiliate marketing je partnerský marketing – len o tom neviete

AffiliateMarketing PartnerMarketing InfluencerMarketing BrandPartnership

Slová „affiliate” a „partner” sa často používajú zameniteľne, no medzi bežnými affiliatmi a affiliate partnermi sú rozdiely. Aké sú to? Čítajte ďalej a dozviete sa.

Čo vám napadne, keď počujete pojem „affiliate marketing“? Možno si spomeniete na pochybné webstránky ponúkajúce zázračné výživové doplnky či podobné produkty. No veľa ľudí si affiliate marketing spája s influencermi, ktorí vo svojich blogoch alebo na sociálnych sieťach recenzujú a propagujú produkty. V skutočnosti až 84 % blogerov využíva affiliate marketing na rast svojho publika a ziskov.

Zvyčajne to funguje takto: influencer predstaví svojim sledovateľom produkt alebo službu. Môže ísť o niečo, čo nedávno vyskúšal, alebo o niečo, čo má rád, ako napríklad mobilná aplikácia či nový kozmetický produkt. Väčšina influencerov produkt najskôr krátko opíše – ako ho používa a prečo je zaujímavý. V recenzii alebo návode je zahrnutý unikátny odkaz, cez ktorý si môžu sledovatelia kúpiť recenzovaný produkt (často so zľavou). Ak niekto cez tento odkaz nakúpi, influencer dostane malú províziu z predaja (tzv. commission).

72% používateľov sociálnych sietí sleduje lifestyle influencerov

Význam affiliate marketingu

Ľudia bežne prehľadávajú internet, aby zistili, čo, kedy a kde si majú kúpiť. Kedy ste naposledy nekontrolovali recenzie pred nákupom? Práve preto sú produktové návody a recenzie rozšírenejšie než kedykoľvek predtým. Až 79 % spotrebiteľov tvrdí, že online recenziám dôveruje rovnako ako odporúčaniam od priateľov či rodiny. To znamená, že online recenzia novej kávovaru môže fungovať rovnako efektívne ako odporúčanie blízkeho.

Ako funguje affiliate marketing

Tu prichádza na rad affiliate marketing . Affiliate marketéri sa snažia pôsobiť ako dôveryhodný priateľ alebo člen rodiny, ktorý odporúča produkt, ktorý vyskúšal a osvedčil sa mu.

Výsledky affiliate marketingu môžu byť naozaj pôsobivé: len vo Veľkej Británii každý £1 investovaný do affiliate marketingu prinesie £15! Navyše až 81 % značiek sa spolieha na affiliate programy na zvýšenie predaja alebo získanie nových zákazníkov.

A keďže affilovia sú väčšinou samostatní, motivovaní a dostatočne zdatní, aby pracovali na vlastnú päsť, môžete ich nechať robiť si svoje, pokiaľ vám prinášajú predaje, však? Takto mohli fungovať mnohé affiliate programy značiek v minulosti. No ak váš program rastie, možno budete chcieť hľadať dlhodobých affiliate partnerov namiesto marketérov, ktorí prichádzajú a odchádzajú.

Preto sa affiliate marketing mení z čisto obchodného modelu na obojstranné partnerstvá. Takýto vzťah vám môže pomôcť osloviť nových klientov a posilniť dôveryhodnosť aj reputáciu značky.

Ak ste ešte o partnerskom marketingu nepočuli alebo neviete, či sa oplatí doň investovať čas a energiu, článok je určený práve vám. Pokračujte v čítaní a dozviete sa rozdiely medzi bežnými affiliatmi a affiliate partnermi, aj aké výhody prináša premena affiliate marketingu na partnerský marketing.

Čo je partnerský marketing?

Partnerský marketing je vzájomne prospešná spolupráca medzi dvoma stranami. Môže ísť o spoluprácu dvoch firiem alebo firmy a jednotlivca. Obe strany musia byť ochotné zdieľať svoje skúsenosti, zdroje, know-how či zákaznícke databázy, aby dosiahli spoločný cieľ.

Možno si poviete „veď presne toto robím so svojimi affiliate marketérmi , nie sú teda mojimi partnermi?“. Medzi bežnými affiliatmi a affiliate partnermi sú však isté rozdiely. Bežní affiliati sú skôr „plug and play“: majú stabilné publikum, osvedčené metódy a affiliate marketing zvládnu sami.

Affiliate marketing je partnerský marketing – len o tom neviete

Vzťah medzi vami a nimi je však čisto obchodný. S veľkou pravdepodobnosťou majú aj ďalších klientov a môžu kedykoľvek presunúť pozornosť na inú značku. Rovnako aj vy môžete upravovať počet affiliatov v programe alebo podmienky spolupráce.

Nájsť affiliate partnerov je však oveľa náročnejšie. Musíte nájsť značky alebo influencerov, ktorí sa k vášmu programu perfektne hodia, a venovať čas budovaniu dôvery. Stanovenie spoločných cieľov a podmienok partnerstva si vyžaduje trpezlivosť z oboch strán. Pri toľkých úlohách je teda otázka – oplatí sa to vôbec?

Výhody affiliate partnerstva

Určite áno! Dobre premyslené affiliate partnerstvo so spoločnosťou či osobou, ktorá zodpovedá profilu a produktom vašej značky, je nevyhnutnosťou na šírenie povedomia o značke a generovanie leadov.

A to je len začiatok – spoločnou prácou môžu značky dosiahnuť oveľa viac s nižšími nákladmi, ako keby fungovali samostatne.

Výhody partnerskej spolupráce:

  • Partneri si môžu rozdeliť pracovnú záťaž a náklady na kampane.
  • Každý partner prinesie nové pohľady, nápady, zručnosti, technické znalosti, know-how, zdroje a kontakty.
  • Partneri si môžu voľne vymieňať poznatky, skúsenosti, zručnosti a osvedčené postupy.
  • Partnerstvo podporuje tímovú prácu, spoluprácu a hľadanie kompromisov medzi rôznymi nápadmi.
  • Pridáva dôveryhodnosť obom stranám a umožňuje im vystupovať sebavedomejšie.

Cieľom spolupráce je osloviť nových klientov a propagovať produkty alebo služby medzi publikom partnera. Ako príklad si pozrite spoločné partnerstvo RedBull a GoPro.

Obe značky sú lifestyle značky s viacerými spoločnými črtami. Oslovujú aktívnych ľudí so záujmom o šport a výzvy, čo z nich robí ideálneho partnera pre športové kampane. Značky už roky spolupracujú – napríklad na projekte Red Bull Stratos. V roku 2016 sa napokon dohodli na oficiálnom partnerstve.

GoPro dodáva vybavenie na tisíce akcií sponzorovaných Red Bullom vo viac než 100 krajinách, zatiaľ čo Red Bull získal podiel v GoPro.

Zisk z partnerstva

Obe firmy tiež spoločne vlastnia práva na obsah, ktorý je distribuovaný naprieč ich kanálmi: GoPro Channel, Red Bull TV, Red Bull.com a ďalšie. Výsledok? Dnes si už ťažko predstaviť GoPro bez RedBullu a naopak.

Keďže obe firmy mali podobné ciele a prekrývajúce sa publikum, mohli sa efektívnejšie zviditeľniť u nových používateľov a nájsť nové možnosti propagácie.

Ako nájsť správneho affiliate partnera?

Ako nájsť vhodného partnera pre vlastný program? Najprv si ujasnite vlastné ciele affiliate partnerstva. Chcete napríklad:

  • Osloviť nové publikum?
  • Rozšíriť dosah značky?
  • Posilniť imidž značky?

Následne sa uistite, že s partnerom máte spoločné záujmy, víziu, ciele a hodnoty. To si bude vyžadovať trochu výskumu z vašej strany. Tu je niekoľko otázok na zváženie:

  • Kto je publikum vášho ideálneho partnera?
  • Aké kanály a metódy využíva na oslovovanie publika?
  • Ako sa to prepája s vaším produktom alebo službou?
  • Čo mu na oplátku môžete ponúknuť za jeho podporu?

Možno vás bude lákať ponúknuť „affiliate partnerstvo“ populárnemu influencerovi alebo blogerovi s veľkým publikom. Ich publikum však nemusí byť rovnaké, ako váš ideálny zákazník. Takýto prístup môže viesť k tomu, že „partnerstvo“ skončí stratou na oboch stranách – nenájdete tam svojich ideálnych zákazníkov a partner riskuje stratu dôvery svojho publika.

Ak navyše partnerstvo medzi vami a affiliate partnerom nepôsobí prirodzene, môže to zmiasť aj vaše aj jeho publikum. Predstavte si, ako by ste reagovali, keby váš obľúbený kuchársky blog zrazu propagoval športové oblečenie – asi by ste boli podozrievaví, však?

Naopak, ak by ten istý bloger spolupracoval s predajcom kuchynských pomôcok alebo kurzov varenia, pôsobilo by to omnoho prirodzenejšie. Ak by ste však partnera hľadali v úplne inej oblasti s odlišným publikom, pravdepodobne by ste si nerozumeli a partnerstvo by sa skončilo skôr, než začne.

Dôvera v influencerov

Záver

Budovanie vzťahu medzi vami a affiliate partnerom si vyžaduje čas a úsilie z oboch strán, no prinesie vám oveľa viac, než vás bude stáť. Namiesto toho, aby ste boli pre marketéra len ďalšou značkou , s ktorou spolupracuje, získate partnera, na ktorého sa môžete naozaj spoľahnúť. Aby ste takého partnera našli, musíte si poctivo naštudovať vlastnú firmu, produkty a zároveň ciele a predstavy potenciálneho affiliate partnera.

Najčastejšie kladené otázky

Aký je rozdiel medzi affiliate marketingom a partnerským marketingom?

Affiliate marketing zvyčajne zahŕňa marketérov, ktorí propagujú produkty za províziu, zatiaľ čo partnerský marketing sa zameriava na hlbšie, spolupracujúce vzťahy, ktoré zdieľajú zdroje, odborné znalosti a zákaznícke základne na vzájomný prospech.

Aké sú výhody budovania affiliate partnerstiev?

Affiliate partnerstvá môžu rozšíriť dosah vašej značky, zdieľať náklady na kampane, priniesť nové nápady, podporiť tímovú prácu a pridať dôveryhodnosť, čím vám pomôžu osloviť nové publikum a zvýšiť generovanie leadov.

Ako nájsť toho správneho affiliate partnera?

Stanovte si svoje ciele, preskúmajte potenciálnych partnerov so spoločným publikom a víziou a uistite sa, že je medzi vami prirodzený, vzájomne výhodný súlad, aby ste maximalizovali hodnotu a udržali dôveru publika.

Lucia je talentovaná editorka obsahu, ktorá zabezpečuje bezproblémové publikovanie obsahu na viacerých platformách.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Editorka obsahu

Premeňte svoj affiliate marketing na silné partnerstvá

Odomknite výhody partnerského marketingu. Zistite, ako budovať dlhodobé, dôveryhodné vzťahy a rozšíriť dosah vašej značky pomocou strategických affiliate partnerstiev.

Zistiť viac

Tipy na zarábanie prostredníctvom affiliate marketingu cez sociálne siete
Tipy na zarábanie prostredníctvom affiliate marketingu cez sociálne siete

Tipy na zarábanie prostredníctvom affiliate marketingu cez sociálne siete

Naučte sa praktické tipy, ako maximalizovať svoje zárobky z affiliate marketingu pomocou sociálnych sietí ako Facebook, Twitter, Instagram a Snapchat. Objavte e...

9 min čítania
AffiliateMarketing SocialMedia +3
Môže affiliate marketing fungovať pre podnikateľov?
Môže affiliate marketing fungovať pre podnikateľov?

Môže affiliate marketing fungovať pre podnikateľov?

Dôvera je vždy najlepším základom pre rast vzťahu. To platí aj pre affiliate marketing a jeho úspešnosť pre vás.

3 min čítania
AffiliateMarketing Entrepreneurship +3

Budete v dobrých rukách!

Pridajte sa k našej komunite spokojných klientov a poskytujte vynikajúcu zákaznícku podporu s Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface