
Ako vybudovať partnerský program pre e‑shop
Vytvorenie správneho partnerského programu nie je jednoduché. Pozrite si naše tipy na vytvorenie efektívneho affiliate programu.
Zistite 7 kľúčových aspektov, na ktoré myslieť pred spustením affiliate programu od nuly – od zamerania na produkt cez pravidlá, začiatky v malom, výber manažérov, KPIs, postupy až po vhodné nástroje.
Affiliate marketing je jedným z najziskovejších spôsobov, ako môžu jednotlivci aj firmy (s obmedzeným marketingovým rozpočtom) generovať príjem. Preto nie je prekvapením, že affiliate programy sú čoraz populárnejšie aj medzi tými, ktorí sa tejto téme predtým nevenovali.
Vybudovať si vlastný affiliate program od nuly je pomerne jednoduché, keď sa oboznámite so „7 aspektmi, na ktoré treba myslieť predtým, než stlačíte ‘Štart’“. Keď viete, čo je potrebné na spustenie a rozvoj kvalitného affiliate programu, oveľa ľahšie sa vám bude dariť.
Nižšie nájdete 7 „magických“ prvkov, na ktoré netreba zabudnúť pri plánovaní affiliate programu od základov.
Existuje množstvo dôvodov, prečo si vybudovať affiliate program od nuly.
V prvom rade – aj ten najpokročilejší affiliate program nevyžaduje veľa. Prakticky môžete začať už vo chvíli, keď máte vhodný nástroj (Post Affiliate Pro ) k dispozícii.
Po druhé, affiliate marketing je jedným z najlacnejších spôsobov, ako osloviť správne publikum prostredníctvom správnych ľudí (neskôr sa pozrieme na to, ako vybrať affiliate marketérov ). Mnohé marketingové tímy musia kvôli obmedzenému rozpočtu odkladať aktivity, ktoré si vyžadujú veľa času a peňazí. Affiliate marketing je pre takéto tímy ideálny – vyžaduje nízku investíciu, no prináša vysoký ROI.
Napokon, vybudovanie affiliate programu nie je šprint ani jednorazová aktivita. Je to maratónsky projekt, ktorý je potrebné priebežne rozvíjať. Aj keď vám partneri nemusia prinášať predaje od prvého dňa, affiliate program postavený na pevných základoch môže byť dlhodobo prínosný a stať sa stabilným zdrojom príjmu.
Uistite sa, že viete, ako využiť affiliate marketing na propagáciu vašich služieb či produktov. Ak sú vaše služby „high-end“ z pohľadu ceny, možno ich bude náročnejšie propagovať cez affiliate partnerov . Náročnejšie však neznamená nemožné. Nájsť vhodné partnerstvá môže trvať dlhšie, no môžu vám priniesť hodnotnejšie leady (za vyššiu províziu).
Poznajte USP (unikátne predajné argumenty) svojich produktov a služieb. Pomôže vám to jasne komunikovať hodnoty affiliate programu potenciálnym partnerom a ich publiku – teda ľuďom, ktorí sa môžu stať vašimi klientmi.
Vaše produkty/služby majú svoju cenu. Zistite, akú výšku provízie si môžete dovoliť ponúknuť, aby ste zaujali potenciálneho marketéra, no zároveň ste sami neprerobili.
Ako chcete, aby sa vaše produkty predávali, propagovali a vnímali? Aké chyby by affiliate partneri pri propagácii vašej značky nemali robiť? Sledovanie affiliate marketérov je síce možné po spustení programu, ale nikdy nebudete mať istotu, kde a ako vašu značku propagujú. Práve preto je dôležité nastaviť jasné ciele a očakávania už pri onboardingu nových partnerov.
Prečo? Predstavte si, že prevádzkujete e-shop s hračkami. Ak zistíte, že partneri propagujú vaše produkty na záhradkárskych weboch alebo spamujú odkazy na automobilových fórach, poškodí to vašu reputáciu. Preto platí jednoduché pravidlo: rozhodnite, kde a ako by ste svoju značku propagovali vy sami, a to isté vyžadujte od partnerov. Môžu využiť svoje schopnosti a sieť, no nesmú prekračovať hranice.
Má zmysel budovať obrovský affiliate marketingový stroj, alebo je v poriadku začať s dvoma-troma partnermi? Odpoveď nemusíte poznať hneď a je to v poriadku. Jednou z najčastejších chýb je myslieť si, že affiliate program musí byť od začiatku veľký a komplexný. Je to tak? Závisí to (nielen od investície a produktov, ale aj od času a kapacít).
Odporúčame preveriť si zdroje a možnosti, ktoré váš tím zvládne na vysokej úrovni. Čo to znamená? Ak je tím malý a má už dosť povinností, pridanie ďalších môže viesť k problémom. Uistite sa, že váš tím a biznis sú pripravené na affiliate aktivity, a až potom začnite budovať affiliate program (nemusí byť hneď veľký).
Začať v malom je lepšie (pomaly ďalej zájdeš!), ak máte všetko – sledovanie, analytiku, vzťahy s partnermi – na jednom mieste. Keď budete pripravení, jednoducho program rozšírite.
Čo by ste mali hľadať, keď vyberáte svoj tím affiliate manažérov ? Uistite sa, že naozaj rozumejú affiliate marketingu , majú za sebou výsledky a dobre poznajú váš odbor. Je jedno, či ide o influencerov z branže, overených affiliate manažérov, alebo marketérov s kontaktmi, ktorí zatiaľ nemajú skúsenosti. Aj tak musia poznať hodnotu vašej značky, produkty a služby a vedieť, aké postupy dodržiavať a čomu sa vyhnúť. Pripravte si pre nich promo materiály v rôznych formátoch, pretože čas investovaný na začiatku vám ušetrí veľa práce neskôr.
Je možné, že niektorí z prvých partnerov si s vaším produktom nesadnú a budete ich musieť časom vymeniť. Je to prirodzené – je lepšie rozlúčiť sa včas, ako ich držať v projekte a čakať na zázrak.
Premyslite si, aké KPI (kľúčové ukazovatele) by mal váš affiliate program sledovať, ako budete merať úspech, ktoré štatistiky využijete na sledovanie výkonu na rôznych úrovniach (kampaň, partner, jednotlivec) a aké ďalšie metriky sa oplatí sledovať.
Napríklad dosah či engagement príspevkov partnerov môže ukazovať obľúbenosť ponuky, no ak nedôjde k predaju, je problém. Poznať svoje KPI pred spustením programu či uzatvorením spolupráce je kľúčové. Prečo? Pomáha vám držať kurz a ľahšie rozpoznať potenciálne úzke miesta.
Hovoríme o úzkych miestach – affiliate program nebude dokonalý. Objavia sa prekážky či problémy, ktoré bude treba riešiť. Čím skôr odhalíte ich príčinu, tým lepšie, pretože aj malé problémy môžu zabrať veľa času.
Uistite sa, že všetci zapojení do affiliate programu majú jasno v tom, čo treba sledovať, ako platiť a akú podporu môžu manažéri od vašej značky potrebovať. Manažéri by mali poznať detaily propagácie – z technického aj z obchodného hľadiska.
Celý proces musí byť transparentný: pravidlá výplat, používanie promo materiálov, výšky provízií, úrovne schvaľovania a pod. Je pravdepodobné, že neustrážite každý detail a mnoho vecí sa bude dolaďovať za pochodu, no snažte sa mať čo najviac vecí nastavených už od začiatku.
„Naozaj potrebujem nástroj na vybudovanie affiliate programu?“ Krátka odpoveď: nie. Sledovať affiliate programy môžete aj manuálne alebo v jednej tabuľke. Táto možnosť je síce zadarmo, ale má množstvo limitov, ktoré pocítite, ak sa váš program rozrastie.
Treba si uvedomiť, že affiliate program bude pravdepodobne časom rásť. Ak si od začiatku zvolíte správny nástroj na správu programu, budete mať istotu, že všetky dáta a materiály sú v bezpečí a pripravené na ďalšie zvýšenie predaja.
Tu vám môže Post Affiliate Pro výrazne pomôcť. Ponúka funkcie na budovanie, zlepšovanie a udržiavanie výkonu affiliate programu. Kompletný zoznam funkcií nájdete tu .
Budovanie affiliate programu si vyžaduje technické, marketingové, psychologické aj analytické zručnosti. Ak ste to ešte nikdy nerobili a začínate od nuly, môže to byť náročnejšie, ale aj zaujímavejšie – zistíte, čo všetko môžete urobiť pre rozbeh affiliate marketingu. Pred štartom si ujasnite hodnotu svojich produktov a služieb, vedzte, ako by ste ich propagovali vy (a dôverujte iným, že to zvládnu za vás). Hoci affiliate marketing je výborný spôsob na generovanie predaja s nízkym rizikom, vyžaduje si investíciu času a zdrojov na riadenie.
Veríme, že ste teraz plne presvedčení o budovaní vlastného affiliate programu. Ak áno, pozrite si, čo všetko Post Affiliate Pro ponúka z hľadiska funkcií, doplnkov a integrácií na rast vášho programu.
Kľúčové ukazovatele výkonnosti (KPI) pre affiliate marketing zahŕňajú typicky metriky ako miera konverzie, miera preklikov, priemerná hodnota objednávky, návratnosť investícií do reklamy a celkové príjmy generované affiliate partnermi. Tieto KPI pomáhajú merať efektivitu a úspešnosť affiliate kampaní.
Výber správnych affiliate partnerov zahŕňa posúdenie relevantnosti ich publika, reputácie, spôsobov propagácie a súladu s hodnotami vašej značky. Hľadajte partnerov s angažovaným publikom, ktoré sa zhoduje s vašou cieľovou skupinou, a ktorí používajú etické a efektívne marketingové stratégie.
Aj keď je možné riadiť affiliate program manuálne, použitie špecializovaného softvéru na affiliate marketing výrazne zjednodušuje sledovanie, reporting, platby aj komunikáciu. Nástroje ako Post Affiliate Pro ponúkajú funkcie, ktoré automatizujú a optimalizujú proces správy affiliate programu.
Bežné výzvy zahŕňajú hľadanie kvalitných partnerov, presné sledovanie výkonu, prevenciu podvodov, riadenie platieb a udržiavanie jasnej komunikácie. Vypracovanie jasných pravidiel a používanie spoľahlivých nástrojov vám môže pomôcť tieto prekážky prekonať.
Lucia je talentovaná editorka obsahu, ktorá zabezpečuje bezproblémové publikovanie obsahu na viacerých platformách.
Preskúmajte, ako môže Post Affiliate Pro zefektívniť váš affiliate program pre vyšší ROI a dlhodobý rast.
Vytvorenie správneho partnerského programu nie je jednoduché. Pozrite si naše tipy na vytvorenie efektívneho affiliate programu.
Objavte, ako si jednoducho nastaviť vlastný affiliate program s Post Affiliate Pro. Naučte sa základy ako vytvoriť pútavú predajnú stránku, používať trackery na...
Objavte 9 kľúčových výhod affiliate marketingu pre firmy a blogerov. Zistite, ako affiliate marketing ponúka nízke vstupné náklady, vysokú návratnosť investícií...