
12 efektívnych stratégií na udržanie zákazníkov
Vybudujte si silnú základňu verných zákazníkov implementovaním týchto 12 účinných stratégií na udržanie zákazníkov do vašich marketingových aktivít....
Objavte 8 praktických tipov na vytvorenie plánu na udržanie zákazníkov vrátane spätných väzieb, komunikačných stratégií a vernostných programov – maximalizujte lojalitu a rast vášho podnikania.
V marketingu je dobre známe, že ovplyvniť nového zákazníka k nákupu je drahšie, ako presvedčiť existujúceho zákazníka, aby nakúpil opäť. Preto by vaše marketingové stratégie mali byť komplexné a rešpektovať túto skutočnosť.
Ak sa zameriavate len na získavanie nových zákazníkov, možno by ste mali prehodnotiť svoj prístup. Verní zákazníci môžu pre vás urobiť oveľa viac než len nakúpiť váš produkt. Zostaňte s nami a zistite viac o udržaní zákazníkov a o tom, ako ho zapracovať do vášho marketingového plánu.
Udržanie zákazníka zahŕňa rôzne stratégie, ktoré podnikatelia zavádzajú, aby znížili mieru odchodu (churn rate) a vytvorili lojálnu zákaznícku základňu. Je to súbor krokov, ktorých cieľom je zabezpečiť spokojnosť zákazníkov a to, že vaše úsilie o získanie nových zákazníkov nepríde navnivoč po jedinom nákupe.
Verní zákazníci robia pre vás viac než len nakupujú vaše produkty. Sú náchylnejší odporúčať vašu značku priateľom a rodine, minú viac ako zákazníci pri prvom nákupe a pomáhajú vám lepšie plánovať finančné stratégie, pretože už existuje základňa zákazníkov, na ktorú sa môžete spoľahnúť.
Ako sme videli, existuje mnoho dôvodov, prečo sa oplatí investovať do lojality vašich existujúcich zákazníkov k vašim produktom a značke . Pozrime sa bližšie na to, čo všetko môže stratégia udržania zákazníkov priniesť vášmu podnikaniu.
Hodnota zákazníka počas životnosti je ukazovateľ, koľko peňazí zákazník minie od prvého do posledného nákupu vo vašej značke. Plány na udržanie zákazníkov budujú dlhodobý vzťah s používateľom tým, že posilňujú dôveru a odmeňujú lojalitu . To vedie k vyššej hodnote počas obdobia, kedy zákazník s vaším podnikaním aktívne interaguje.
Ďalším kľúčovým faktorom udržania zákazníka je potenciál zvýšiť lojalitu zákazníkov zvyšovaním ich spokojnosti a angažovanosti voči vašej značke. Verní zákazníci sa s väčšou pravdepodobnosťou vracajú k vašim produktom a sú menej náchylní podľahnúť marketingovým snahám konkurencie.
Používanie stratégií udržania zákazníkov na vytvorenie lojálnej zákazníckej základne vedie aj k takmer bezpracnému získavaniu nových zákazníkov. Keď zákazníci cítia, že ich nákup mal hodnotu a dostali kvalitný produkt, prirodzene ho odporučia okoliu. Nejde len o priateľov a rodinu; v dobe sociálnych sietí môžete rátať s tým, že spokojní zákazníci sa pochvália svojim nákupom svetu. To zvyšuje povedomie o vašej značke.
Všetky predchádzajúce body vedú k jednému podstatnému faktoru: vyššiemu zisku. Je jasné, že všetko spomenuté vyššie vedie k vyšším ziskom pre firmy, ktoré investujú do stratégií udržania zákazníkov. Od marketingu ústnym podaním až po vyššiu mieru konverzie – všetky kľúčové metriky udržania znamenajú viac predajov a dlhodobejšie vzťahy so zákazníkmi.
Aby ste mohli vytvoriť účinné stratégie udržania zákazníkov, je dôležité rozumieť rôznym typom zákazníkov a ich správaniu.
Sú to tí, ktorí sú spokojní s vašimi produktmi alebo službou a ochotne sa vracajú na ďalšie nákupy. Môžu však byť ovplyvnení konkurenciou, ak im ponúkne lepšiu ponuku alebo zážitok.
Títo zákazníci zostávajú pri vás najmä kvôli pohodliu. Dôvodom môže byť lokalita, pozitívne skúsenosti alebo možnosti doručenia. Oceňujú pohodlie, ktoré vaša značka ponúka, a sú ochotní prehliadnuť aj lacnejšie ponuky, aby si ho užili.
Ide o zákazníkov, ktorých lojalita je viazaná na vaše vernostné programy, nie priamo na vašu značku. Pokiaľ môžu využívať výhody týchto programov, radi u vás nakupujú. Ak však dôjde k zmene v programe alebo odmeny prestanú byť pre nich výhodné, neváhajú sa pozrieť na ponuku konkurencie.
Skutočne verní zákazníci sú snom každej firmy. Sú fanúšikmi vašich produktov a neboja sa to ukázať. Odporúčajú vašu značku priateľom a rodine, píšu o vašich produktoch na sociálnych sieťach a dávajú vám spätnú väzbu. Skutočne verných zákazníkov je takmer nemožné presvedčiť, aby prešli ku konkurencii.
Keď už poznáme základné pojmy spojené so stratégiami udržania zákazníkov, je čas ukázať vám, ako začať s vlastnou.
Na vytvorenie stratégií udržania zákazníkov je potrebné sledovať viacero kľúčových metrík. Každá vám ukáže iné správanie zákazníkov alebo aspekty ich cesty, ktoré nemusia byť ideálne. Miera udržania napríklad ukazuje, koľko zákazníkov si udržíte v priebehu času. Naopak, miera odchodu (churn rate) ukazuje, aké percento zákazníkov prestalo nakupovať, teda koľko z nich nie je lojálnych. Sledovanie týchto metrík zlepší vaše rozhodovanie a umožní vytvárať účinnejšie stratégie.
Zákazníci chcú cítiť, že sú hodnotní a vážení. Nemajú radi, keď sú pre firmu len číslo v tabuľke, preto je spätná väzba nevyhnutná. Spätná väzba znamená, že s pripomienkami zákazníka aktívne pracujete. Zákazník tak vie, že jeho sťažnosti sú vypočuté a riešené, prípadne že jeho pozitívna spätná väzba je vítaná. Až 14 % zákazníkov nenakúpi opäť, ak majú pocit, že firma ich sťažnosti nerieši.
Jednoduché kroky, ako je táto, zlepšia reputáciu vašej značky a posilnia dôveru zákazníka.
Ako sme už spomenuli, budovanie vzťahu so zákazníkmi je kľúčom k vytvoreniu lojálnej základne. Keďže máte viac než 60% šancu predať existujúcemu zákazníkovi , oplatí sa zostať v jeho pozornosti. Pravidelná komunikácia a informovanie o nových ponukách či produktoch môžu rozhodnúť o úspechu vašich snáh o udržanie zákazníka.
Jedným z najlepších spôsobov, ako efektívne komunikovať so zákazníkmi, je vytvorenie emailového zoznamu. Zaradenie šablóny affiliate emailu do stratégie môže zjednodušiť tvorbu účinných správ v súlade s vašimi cieľmi v affiliate marketingu . Emailové kampane sú až o 56 % účinnejšie než iné metódy a umožňujú zákazníka informovať o špeciálnych zľavách či novinkách. Zároveň sú lacné na nastavenie a menej rušivé, keďže zákazník musí dobrovoľne poskytnúť svoju adresu.
Vzdelávacie programy pre zákazníkov zvyšujú hodnotu vášho produktu. Sú súčasťou zákazníckej skúsenosti, ktorú firmy často zanedbávajú, preto vás môžu odlíšiť. Cieľom je poskytnúť zákazníkovi školenia a nástroje, aby mal čo najlepšiu skúsenosť s produktom či službou. Posledné, čo chcete, je, aby zákazník mal negatívnu skúsenosť len preto, že nevedel produkt správne používať.
Všetky tieto tipy majú spoločný cieľ – vybudovať dôveru zákazníka vo vašu značku a produkty. Kvalitný produkt nemusí vždy stačiť na to, aby sa zákazník vracal. Zákaznícka skúsenosť je totiž rovnako dôležitá – až 34 % ľudí tvrdí, že po jednej zlej skúsenosti už nikdy nenakúpia znova. Starostlivosť o vzťahy so zákazníkmi je jedno z najlepších rozhodnutí pre váš biznis. Zvýšenie miery udržania o 5 % môže viesť k minimálne 25 % vyšším ziskom.
Nie je prekvapením, že kvalita produktov je hlavný faktor lojality. Viac než 75 % ľudí tvrdí, že vernosť značke vychádza práve z kvality produktu. Môže byť náročné a časovo nákladné zabezpečiť, aby bol váš produkt lepší než konkurencia, no práve to je základom vašej stratégie udržania zákazníkov. Všetky marketingové snahy môžu byť zbytočné, ak je produkt podpriemerný.
Začnite! Čím skôr, tým lepšie. Keď spustíte programy, získate dôležité dáta o tom, čo vo vašej stratégii funguje a čo nie. To znamená, že môžete vytvárať účinnejšie programy s dátovo podloženými zmenami a vylepšeniami. Programy na udržanie zákazníkov sú dlhodobou záležitosťou a tak ako vzťahy so zákazníkmi, treba ich neustále rozvíjať.
Existuje mnoho spôsobov, ako zlepšiť stratégiu udržania zákazníkov, mnohé sme už spomenuli vyššie. Pozrime sa teraz na tri hlavné ciele, ktoré by ste mali mať na pamäti:
Ak dostanete akúkoľvek spätnú väzbu, vždy na ňu reagujte. Poďakovanie za pozitívnu recenziu pomáha zákazníkom cítiť sa ocenení. Rovnako dôležité je venovať sa negatívnym recenziám či sťažnostiam. Jednoduché ospravedlnenie a aktívna snaha vyriešiť problém môžu výrazne pomôcť. Až 80 % zákazníkov, ktorých sťažnosti boli vyriešené, má v úmysle znova nakúpiť. Aj obyčajné potvrdzovacie emaily ukážu zákazníkovi, že ho počúvate.
Chcete, aby si zákazník pri pomyslení na váš segment hneď spomenul na váš produkt. Existuje veľa spôsobov, ako to dosiahnuť, no affiliate marketing je najefektívnejší. Affiliate kampane umožňujú partnerom propagovať vaše produkty prirodzenejším spôsobom a cez používateľsky prívetivejšie kanály než klasická reklama. Vaše produkty môžu byť propagované na sociálnych sieťach cez influencerov , v tutoriáloch či obsahových kampaniach, ktoré nie sú také rušivé ako iné formy reklamy. Bežné prístupné platformy sú blogy, recenzie, videá a podobne. Zákazníci budú mať vašu značku v povedomí a ani nebudú vedieť ako.
Nechajte svojich verných zákazníkov cítiť, že si ich vážite. To je cieľom vernostných a odmeňovacích programov . Ak sú zákazníci takí nadšení, že sa k vám vracajú znova a znova, určite ich poteší, ak ich za ich vernosť aj odmeníte. Ak sú takými fanúšikmi, že budú propagovať vašu značku aj zadarmo, predstavte si, ako sa potešia, keď dostanú odmenu za odporúčanie priateľov či rodiny. Presne takéto zážitky by si mali zákazníci spájať s vašou značkou – dobré pocity a ešte lepšie produkty.
Aj keď je oblasť udržania zákazníkov v mnohých marketingových kampaniach zanedbávaná, môže priniesť výborné výsledky a vašej značke dať omnoho viac ako len vyšší zisk. Zvýšenie lojality je jeden z najlepších spôsobov, ako zabezpečiť, že sa zákazníci vrátia a budú ochotní odporučiť vaše produkty ďalej. Udržiavať svoje produkty v povedomí zákazníkov je jedna z najlepších investícií do podnikania. Affiliate marketing je pravdepodobne najlepším a pritom cenovo dostupným nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa. Doprajte svojmu podnikaniu výhodu a začnite investovať do stratégií na udržanie zákazníkov.
Miera odchodu zákazníkov je percento zákazníkov, ktorí prestanú nakupovať produkty spoločnosti.
Hodnota zákazníka počas životnosti je suma peňazí, ktorú zákazník minie v období medzi svojím prvým a posledným nákupom u spoločnosti.
Akvizícia zákazníkov je stratégia, ktorú firma používa na získanie nových zákazníkov.
Vernostné programy sú programy, ktoré spoločnosť zavádza na odmeňovanie zákazníkov, ktorí nakupujú pravidelne.
Softvér pre zákaznícky servis používajú firmy na automatizáciu, koordináciu a sledovanie komunikácie so zákazníkmi.
Viktor Zeman je spolumajiteľom spoločnosti QualityUnit. Aj po 20 rokoch vedenia firmy zostáva predovšetkým softvérovým inžinierom, ktorý sa špecializuje na AI, programatické SEO a backendový vývoj. Podieľal sa na mnohých projektoch, vrátane LiveAgent, PostAffiliatePro, FlowHunt, UrlsLab a mnohých ďalších.
Odomknite praktické tipy a nástroje na zvýšenie lojality zákazníkov, ich hodnoty počas životnosti a rast vášho podnikania so silným plánom na udržanie.
Vybudujte si silnú základňu verných zákazníkov implementovaním týchto 12 účinných stratégií na udržanie zákazníkov do vašich marketingových aktivít....
Dôvera je vždy najlepším základom pre rast vzťahu. To platí aj pre affiliate marketing a jeho úspešnosť pre vás.
Budovanie stabilných, dlhodobých vzťahov s vašimi partnermi si vyžaduje čas a úsilie – tu je niekoľko tipov, ktoré vám môžu pomôcť.