
Referral vs. affiliate marketing – Aké sú rozdiely?
Affiliate marketing a referral marketing sú dve veľmi odlišné veci. Zistite, aké sú rozdiely a ktorý spôsob je lepší pre vaše podnikanie.
Objavte kľúčové rozdiely medzi affiliate marketingom a MLM, vrátane výhod, nevýhod a toho, ktorý model je najlepší pre rast vášho podnikania.
Online je možné zarobiť veľké peniaze. Firmy hľadajú affiliate partnerov, aby oslovili širšie publikum a získali zdravý príjem prostredníctvom spolupráce s nimi. Chcete to vyskúšať, ale neviete ako začať? Ľudia si často mýlia affiliate marketing s MLM, no multi-level marketing (MLM) stratégia a affiliate marketing stratégia sú obe životaschopné, avšak odlišné možnosti. Tí, čo pracujú v jednej alebo druhej oblasti, budú svoje odpovede pravdepodobne vnímať špecificky pre svoju odbornosť. Ako teda zistíte, ktorá stratégia je pre vás najlepšia? V tomto článku si rozoberieme, čo je affiliate marketing a multi-level marketing, a ako sa navzájom líšia.
Biznis model multi-level marketingu, známy aj ako sieťový marketing, má určité podobnosti s affiliate marketingom , no nie je to to isté. V tomto modeli musíte zvyčajne presvedčiť ľudí, aby sa prihlásili do programu, ktorý propagujete. Provízie získavate z čohokoľvek, čo títo ľudia predajú. Kľúčovým rozdielom je, že provízie získavate na viacerých úrovniach pri nábore ďalších ľudí. Výsledkom je, že MLM je viac o budovaní tímu než o samotnej propagácii produktov. Aj keď sieťový marketing ročne vygeneruje $189 miliárd v predaji , väčšina provízií často smeruje k tým, ktorí sú na vrchole tímov vytvorených v rámci MLM firiem. Provízne štruktúry sú nastavené samostatne na každej úrovni, čím motivujú affiliate partnerov v „strome“, aby si vytvárali vlastné vetvy.
MLM je marketingový prístup známy tiež ako sieťový alebo odporúčací marketing. Úspešný affiliate marketér musí byť dobrý v predaji aj v získavaní lojálnych marketérov, aby generoval príjem. Ak uspejete v nábore, existuje možnosť pracovať na diaľku a získať pekný pasívny príjem.
Ak však nemáte skúsenosti s náborom, môže byť ťažké v MLM uspieť. Ako multi-level marketér zarábate cez dve cesty: priamy predaj zákazníkom a predaj prostredníctvom vašich získaných ľudí. Produkty v MLM firme, ktoré musíte predávať, sú často špecifické pre jedno odvetvie, s ktorým nemusíte byť oboznámení, a zaobstaranie vzoriek je na vašej zodpovednosti – čo je považované za nevyhnutné na uzavretie predaja a/alebo nábor affiliate partnera pre seba. Navyše, MLM produkty majú veľkú konkurenciu online, čo robí túto stratégiu ešte náročnejšou.
Termín sieťový marketing sa stal synonymom pyramídových schém, natoľko, že niektorí používajú oba výrazy zameniteľne. Pyramídové schémy sú navrhnuté tak, aby ľudí oklamali o ich peniaze. Preto si ich ľudia často mýlia – zapojený človek sa snaží zarábať náborom nových agentov, ktorí zasa naberajú ďalších, atď., pričom reálne sa nič nepredáva.
Sieťový marketing je však legálny biznis, ktorý predáva rôzne typy produktov alebo služieb, na rozdiel od podvodných schém sľubujúcich „vzdušné zámky“.
Keďže pyramídové schémy sa často maskujú za MLM marketingové stratégie, je najlepšie si dôkladne preveriť legitimitu firmy pred investovaním. Niekoľko odporúčaní, ako sa vyhnúť podvodu zahŕňa overenie spätnej väzby zákazníkov, vyhľadávanie blogov a článkov o danom biznise alebo zistenie, či firma bola zapletená do právnych sporov.
Pri affiliate marketingu , affiliate partner propaguje produkt alebo službu svojmu publiku a za každý generovaný predaj alebo akciu získava províziu. Rýchlo prídete na to, že je to úzko späté s „word-of-mouth“ marketingom. S príchodom affiliate marketingu sa odporúčací marketing (v tomto prípade ide o inú formu „word-of-mouth“ ako pri MLM) znovuobjavil pre digitálnu éru, čo ho robí ideálnym pre súčasné podmienky. Všetky prvky potrebné na fungovanie tohto procesu sú riadené affiliate programami . Zahŕňajú provízne sadzby, právne záväzky a marketingové analytiky. Pre lepšie pochopenie je najlepšie preskúmať konkrétne pozície v tomto marketingovom modeli.
Keď firma (affiliate merchant) chce predať produkt alebo službu novému publiku, hľadá affiliate marketérov (publisherov), ktorí pôsobia v cieľovej oblasti a majú záujem o daný produkt/službu. Publisheri sú často ľudia, ktorí majú vlastné online publikum na sociálnych sieťach ako Youtube alebo Instagram. Merchant dohodne provízne sadzby s publishermi – napr. platby za kliknutia, akcie alebo iný provízny model – a môžu ponúkať aj ďalšie motivačné stimuly na propagáciu svojho podnikania.
V affiliate marketingu sú niektoré aspekty viac samostatne riadené. Affiliate merchant si vyberá produkt alebo službu, ktorú chce propagovať cieľovej skupine. Na trhu existuje množstvo affiliate marketingových webov, ako je Post Affiliate Pro, ktoré vám pomôžu so sledovaním provízií a vyplácaním affiliate partnerom. Vďaka týmto možnostiam patrí medzi výhody affiliate marketingu aj to, že ide o jeden z najlacnejších spôsobov, ako začať zarábať. Mnoho príkladov affiliate marketingu môžete vidieť na sociálnych sieťach – napríklad bannerové reklamy na Facebooku, Instagram stories s označením firiem alebo Youtube videá s recenziami produktov.
Dôležité je vedieť, že úspech tejto marketingovej stratégie závisí od činností merchantov, preto je výber merchantov kľúčový. Ako merchant sú zodpovední za vytvorenie e-commerce modelu, ktorý pritiahne návštevníkov k produktom/službám a affiliate marketérov, ktorí ich propagujú cieľovým skupinám. Nezaujímavý dizajn webu môže ľudí odradiť od vytvorenia webu alebo online prezentácie. Nie je prekvapením, že 57 % používateľov neodporučí firmu, ktorá má zle navrhnutý web.
Ak chcete byť úspešní ako affiliate marketér, musíte dodržiavať pravidlá reklamy na sociálnych sieťach ; inak vám môžu byť vaše príspevky zmazané za porušenie podmienok platformy.
Najviac z MLM biznisu zvyčajne profituje vrchol „potravinového reťazca“. S multi level marketingom , je spojených mnoho počiatočných nákladov, takže peniaze získané náborom a predajom produktov často nestačia na vrátenie tejto investície.
V affiliate marketingových programoch vaše stratégie nezávisia od investovania a náboru rovnakým spôsobom ako pri MLM pred začiatkom zárobku.
Affiliate podnikanie sa sústreďuje na propagáciu značiek, spájanie produktov s cieľovým publikom a budovanie dôvery prostredníctvom sociálnych influencerov , aby ich motivovali k nákupu. Dá sa tvrdiť, že affiliate marketing ponúka viacero marketingových stratégií, zatiaľ čo multi level marketing (MLM) sa spolieha na priamy marketing. MLM produkty sú často špecifické pre konkrétne odvetvie – napríklad Mary Kay predáva kozmetiku a mnoho spotrebiteľov je potrebné najprv presvedčiť o kúpe.
Pri porovnaní affiliate marketingu a sieťového marketingu existuje niekoľko výrazných rozdielov. Tu sú hlavné body:
V affiliate marketingu máte slobodu urobiť dve dôležité rozhodnutia: aké produkty/služby chcete predávať a aký affiliate program bude pre vašu stratégiu najvhodnejší. Či už prostredníctvom webu firmy alebo sociálnych sietí ako Instagram či Youtube – možnosť výberu je jedna z najväčších výhod affiliate marketingu. V MLM programoch si nemôžete vybrať, aké produkty budete propagovať – tie vám sú priradené a je ťažké propagovať produkty/služby, ktoré nepoznáte alebo vás nezaujímajú. Aj keď v oboch prípadoch získate vzorky, v MLM si za produkty, ktoré chcete predávať zákazníkom, zvyčajne musíte zaplatiť sami.
Affiliate marketing nie je, ak sa robí správne, o predaji. Kľúčom je ponúkať skutočnú odbornosť v konkrétnej oblasti, získavať recenzie od spokojných zákazníkov a samotný brand sa postará o uzavretie predaja. Publisheri môžu affiliate marketingom propagovať svoje obľúbené hobby/aktivity a s nimi súvisiace produkty – často vedia poskytnúť aj zľavový kód na vylepšenie zážitku.
Propagácia produktov v MLM programoch si vyžaduje priamu komunikáciu a osobný kontakt. Účasťou na priamych predajných stratégiách MLM môžu byť účastníci medzi tými 25 %, ktorí generujú zisk . S affiliate marketingom môžete využiť sociálne siete a vlastný web affiliate marketéra, čo vám dáva úplnú kontrolu nad spôsobom propagácie produktov, ktoré chcete predávať. Zakomponovaním affiliate odkazov a zľavových kódov do blogov, newsletterov či sociálnych sietí môžete zvýšiť návštevnosť značky.
Väčšina affiliate programov je jednoducho bezplatná. Stačí sa registrovať do niektorého z mnohých dostupných programov a môžete začať pracovať. Navyše ste motivovaní odporúčať potenciálnych affiliate partnerov , v závislosti od firmy, do ktorej sa zapojíte. MLM firmy začínajú od materskej spoločnosti, ktorá vyžaduje od nových členov kúpu „štartovacieho balíčka“, aby mohli predávať produkty a často je obtiažne tieto náklady vykompenzovať. MLM stratégie kladú dôraz na nábor nových členov, čo je zásadné v porovnaní s affiliate marketingom.
Väčšina affiliate programov vyžaduje, aby ste dosiahli minimálny limit $50-$100 pred výberom výplaty, no affiliate marketing vám dáva šancu reálne zarobiť prakticky okamžite. Keďže affiliate marketing je viac previazaný s e-commerce modelom, jeho lákadlo je zrejmé pri vstupe do affiliate programu . Multi-level marketing program je skôr „pomalý štart“, kde si provízie budujete až po úvodnej investícii do vstupného poplatku.
Toto je pomerne zložitá otázka. Zvážte vyššie uvedené výhody a nevýhody, preskúmajte odporúčania pre rôzne veľkosti firiem a pamätajte, že MLM affiliate softvér aj affiliate marketing softvér sú dostupné na každej úrovni podnikania. Poďme túto otázku rozobrať na menšie časti:
Zvýšenie povedomia o značke je jedným z vašich hlavných cieľov ako majiteľa malého podniku. Zamestnaním affiliate marketérov na propagáciu produktov a využitím SEO taktík môžete zvýšiť návštevnosť vašej firmy. Ak si vyberiete affiliate partnerov starostlivo, stanú sa tvárou a hlasom vašej značky. Výber partnerov, ktorí majú dôveru vlastného publika, zabezpečí, že túto dôveru prenesú aj na vašu značku. Affiliate marketing je cenovo efektívna marketingová stratégia, najmä pre malé firmy s obmedzeným rozpočtom. Jednotliví affiliate partneri sú platení podľa generovaných predajov (lead generation), čo umožňuje malým firmám dosiahnuť vysokú návratnosť investície (ROI) a pasívny príjem.
Investujte do affiliate marketingového softvéru. Rôzne typy softvéru ponúkajú množstvo funkcií – sledovanie dát, nastavovanie províznych sadzieb, rôzne typy bannerov, reporty kampaní, audity a mnoho ďalšieho, všetko navrhnuté ako komplexný nástroj na správu affiliate programu . Všetci majitelia firiem môžu získavať dáta zo špeciálnych sledovacích odkazov pridelených affiliate partnerom – informujú merchantov, ktoré kliknutia viedli ku ktorému predaju a odkiaľ pochádza návštevnosť. Niektorý softvér ponúka rôzne funkcie za rôzne ceny, napríklad v Post Affiliate Pro funkciu vyplácania každého affiliate partnera, ktorý sa podieľal na jednom predaji (split provízie ).
Ako sa dá očakávať, stredne veľké firmy majú vyššie rozpočty než malé podniky. Pri affiliate marketingu sa však odporúčania príliš nelíšia. Stále môžete privádzať návštevnosť na svoj web a propagovať produkty/služby cez publisherov, čím zvýšite viditeľnosť vašej značky medzi cieľovým publikom mikro a makro influencerov . V rámci SEO stratégie môžete motivovať zákazníkov k zanechávaniu užívateľského obsahu (UGC) ako recenzie produktov či firmy.
Zarábanie online je jednoduché s vhodnými nástrojmi a stratégiou. Opäť je vašou najlepšou voľbou affiliate marketingový softvér . Vďaka nemu môžete sledovať rôzne dáta generované affiliate partnermi a kontrolovať, koľko
Pyramídová schéma sa zameriava na predaj snov a nábor nových agentov, zatiaľ čo sieťový marketing má skutočné produkty na predaj.
MLM affiliate softvér je určený pre MLM podniky na sledovanie obchodnej činnosti, generovanie leadov, nábor, predaj atď. na dennej báze.
MLM spadá pod zastrešenie sieťového marketingu, ale nie je to presne to isté.
Tri piliere sú inzerent (affiliate merchant), publisher (affiliate marketér) a zákazník.
Zvyčajne je dropshipping ziskovejší, pretože si môžete nastaviť vlastné ceny a rozhodnúť o vlastných maržiach.
David je tvorca obsahu, ktorý sa zameriava na partnerské programy a marketingové stratégie, aby pomohol ostatným rozvíjať sa a rásť v odvetví affiliate marketingu.
Post Affiliate Pro je ideálne riešenie pre všetky oblasti affiliate marketingu. Objavte výkonné funkcie na sledovanie, provízie a viacúrovňové štruktúry—perfektné pre akúkoľvek veľkosť firmy.
Affiliate marketing a referral marketing sú dve veľmi odlišné veci. Zistite, aké sú rozdiely a ktorý spôsob je lepší pre vaše podnikanie.
Affiliate marketing alebo dropshipping? Zistite, ktorý obchodný model dáva väčší zmysel a prináša viac peňazí v roku 2025. Porovnajte výhody, nevýhody, počiatoč...
Zistite, ktoré je 10 najdôležitejších KPI affiliate marketingu pre rast predaja. Objavte, ako konverzný pomer, predaje na partnera a ďalšie kľúčové metriky môžu...